I oktober 2009 presenterade E-delegationen sitt första delbetänkande. I betänkandet föreslog delegationen bland annat en ny ordning för e-legitimationer där en särskild nämnd skulle ges ett ansvar att sätta spelregler och där marknadens aktörer skulle utfärda e-legitimationer som användarna sedan skulle kunna välja mellan. E-delegationens betänkande var det första steget på vägen mot det kundvalssystem som E-legitimationsnämnden idag ansvarar för.
Jag hade fel - Marknaden kan inte ta ansvar…
I oktober 2009 presenterade E-delegationen sitt första delbetänkande. I betänkandet föreslog delegationen bland annat en ny ordning för e-legitimationer där en särskild nämnd skulle ges ett ansvar att sätta spelregler och där marknadens aktörer skulle utfärda e-legitimationer som användarna sedan skulle kunna välja mellan. E-delegationens betänkande var det första steget på vägen mot det kundvalssystem som E-legitimationsnämnden idag ansvarar för.